Pravidla použitelnosti webu

V dnešní době se použitelností zabývá již hodně odborníků a firem, a proto je definováno mnoho pravidel použitelnost. Web se mění každým dnem, nové technologie jdou také stále dopředu, a proto si troufám říci, že pravidel použitelnosti tím pádem také stále přibývá.
Musíme také brát v potaz to, že na internet nejsme dnes připojeni již jen z PC, ale také z mobilního telefonu a dalších nových zařízeních.

Z těch nejdůležitějších a jako „normálního“ návštěvníka webu bych vyzdvihla zejména tyto důležité aspekty použitelnosti:

 

  • Navigace: je velice důležitá, určuje orientaci uživatele na celém webu.
  • Menu: součástí navigace. Dnes je tvořeno v mnoha způsobech. Zde je k nahlédnutí zajímavá diskuze o menu.
  • Grafika: styl písma, použité barvy, obrázky. Ovlivňuje názor uživatele na web, hlavně v tom, v jaké míře je pro něj příjemný.
  • Srozumitelnost: použitá slova, věty, popisy. Uživatel musí rozumět tomu, co mu stránky nabízí a jaký je jejich cíl.
  • URL: adresa webu velmi souvisí s propagací webu. Nejlepší je, pokud je jednoduchá a vyjadřuje to, čeho se web týká – nejjednodušší příklad www.mapy.cz
  • Odkazy: součást každého webu, především z důvodu zpětné propagace. Měly by na první pohled vyjadřovat, kam směřují, čeho se týkají.
  • Rychlost: o tomto se nemusíme moc rozepisovat – stačí podotknout, že např. pomalé načítání aplikace uživatele odradí tak, že se na web nejspíš nevrátí.

 

Hlavními hesly použitelnosti je jednoduchost, přívětivost, standard. Poslední heslo znamená, že je důležité tvořit web s takovými prvky, na které je většina uživatelů již zvyklá, nebo nové prvky vložit tak, aby je uživatelé rádi a opakovaně používali.


Osm zlatých pravidel použitelnosti

Použitelností se také zabýval americký vědec Ben Schneiderman, který ve svém díle s názvem "Designing the User Interface"  sepsal osm tzv. zlatých pravidel designu rozhraní ("Eight Golden Rules of Interface Design").

 

Mezi těchto osm pravidel se řadí:

1. Udržení celkové konzistence webu. (Web jako celek by měl být konzistentní a stálý - tzn., všude měla by být použita stejná terminologie i postupy)

2. Na webu je možné se pohybovat také prostřednictvím klávesových zkratek

3. Uživatel by měl mít možnost zpětné vazby (např. prostřednictvím diskusního fóra)

4. Navrhnout dialog do úspěšného konce

5. Autor by měl uživateli na stránkách nabídnout snadné vyřešení problému (který se týká daného webového sídla)

6. Snadné zrušení akce

7. Kontrola vnitřní organizace

8. Snížení krátkodobého zatížení paměti


Chyby, aneb co by měla použitelnost napravovat

Proč se na některých stránkách zdržíme pár vteřin a na některých několik minut, i když mohou být na stejné téma, které potřebujeme? Je to způsobeno špatnou použitelností stránek, architekturou webu, která není pro uživatele v nějakého důvodu příjemná a uspokojující. Na vině mohou být tyto faktory:

  • Špatná navigace: uživatel není schopen se na webu zorientovat
  • Spoustu reklamy, bannerů apod.
  • Chybí vyhledávání ve stránkách
  • Nedostatečné informace
  • Nedostatečné informace o webu, chybějící kontakt na webdesignera
  • Dlouhá a komplikovaná URL
  • Nevhodná kombinace barev
  • Nudná či naopak příliš originální grafika

 

O dalších problémech použitelnosti se můžete také dozvědět na tomto webu: https://userexperience.cz/post/1351576274/pouzitelnost-ceskych-webu#disqus_thread

 

Co dále vadí Vám na webu?? Piště do diskuze!


Diskusní téma: Pravidla a zásady použitelnosti

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.